Text for "Vibrant Matter" group show at Fundación Ideograma (27.06 - 15.07.2019) within the frame of NectART - Artist in residence Program 2019.
[en] Vibrant Matter (Sandra Lapage) For Sandra Lapage materiality is the starting point of her work. She looks for quotidian materials that have both structural and textural possibilities in order to work with their potentialities and find new values and meanings to them. After the first encounter with the materials, either organic or recycled, Sandra Lapage lets them speak for themselves and take her to a place in where she does not have the control of what may happen, as Lepage says, “my work deals with the illusion of control”. Thus, she starts a process of accumulating and assembling, a process that a times slows her down and other times makes her work faster. The speed of her process has to do with her temperament, culture and identity which, through personal experiences, she shapes in her practice. In Lapage work, multiple processes such as accumulating, collecting, assembling or weaving aim to transmit the spectator her diverse cultural mindset, coming from an European-Brazilian background. During the residence at Nectar, Sandra Lapage has built her work from the relation with the location and space where she has developed her project by collecting recycled objects that she accidentally has found in the S.XVI century farmhouse like old nails, pieces of an old generator or a mattress base, and other materials such as plastic bottles or coffee capsules. Objects that back in the past they had some purpose and that now the artist has given them a new intention within a new context. From selecting, collecting and decorating these objects, Lapage creates new exquisite figures that remind us of primitive forms, good-luck charms, indigenous figures, ornamentation or feminine symbols. Figures that belong to a collective unconscious that Lepage finds in her artistic references. By working in different scales, from monumental sculptures to little elaborated detailed figures, Sandra Lapage reflects her desire to connect to her multicultural background. She appropriates and manipulates objects that transform into personal collages and sculptural assemblages, becoming perhaps her most significant mode of operation Olga Sureda Guasch June 2019 <<<<< Texto para la exposició grupal "Vibrant Matter" en la Fundación Ideograma (27.06 - 15.07.2019) en el contexto de NectART - Programa de Residencia Artística 2019. [es] Vibrant Matter (Sandra Lapage) Para Sandra Lapage la materialidad es el punto de partida de su trabajo. La artista busca materiales cotidianos que le proporcionen diferentes posibilidades textuales y estructurales para trabajar con sus potencialidades y encontrarles nuevos valores y significados. Después del primer encuentro con los materiales, ya sean orgánicos o reciclados, Sandra Lapage les permite hablar por sí mismos y se deja llevar a un lugar donde no tiene el control de lo que pueda suceder, ya que en palabras de la artista, “mi trabajo trata con la ilusión de control”. De este modo, comienza un proceso de acumulación y ensamblaje, un proceso que, a veces la ralentiza y otras veces la hace trabajar más rápido. La velocidad de su proceso tiene que ver con su temperamento, cultura e identidad que, a través de las experiencias personales, da forma en su práctica. En el trabajo de Lapage los procesos múltiples como la acumulación, la recolección, el ensamblaje o el tejido tienen como objetivo transmitir al espectador su contexto multicultural, proveniente de un origen europeo-brasileño. Durante su residencia en Nectar, Sandra Lapage construye su obra a partir de la relación con la ubicación y el espacio de trabajo, recolectando objetos reciclados que ha encontrado accidentalmente en la masía de Nectar del siglo XVI, como clavos viejos y piezas de un viejo generador o de un somier, y otros materiales como botellas de plástico o cápsulas de café. Objetos que en su día tuvieron una finalidad y que ahora la artista les ha dado una nueva intención en un nuevo contexto. A partir de la selección, recolección y decoración de estos objetos, Lapage crea nuevas exquisitas figuras que nos recuerdan a formas primitivas, amuletos, figuras indígenas, ornamentación o símbolos femeninos. Figuras que pertenecen a un inconsciente colectivo que la artista encuentra en sus referencias artísticas. Trabajando con diferentes escalas, desde esculturas monumentales hasta figuras detalladas muy elaboradas, Sandra Lapage refleja el deseo de conectar con su origen multicultural. La artista se apropia y manipula objetos que se transforman en collages personales y conjuntos escultóricos, convirtiéndose tal vez en su modo de operación más significativo. Olga Sureda Guasch Junio 2019 |